Solat Sunat Terawih-Malam ke 8

Monday, August 08, 2011

Semalam adelah malam pertama aku berterawih di masjid untuk tahun ni.. Alhamdulillah diberi Allah kesempatan setelah diberi cuti rehat... (^_^)''..

Seperti 2 tahun lepas.. Pihak masjid masih mengekalkan Solat Terawih (4 rakaat) , tazkirah, Solat Terawih (4 rakaat), solat witir (3 Rakaat)...ini adelah salah satu useha pihak masjid memperbagaikan aktivii dibulan puase.. jd jemaah tak tertumpu kepada solat terawih saje.. berbanding tahun2 sebelum ni solat terawih sebanyak 23 rakaat termasuk solat witir.. tetapi kebanyakkn jemaah pada mase tu... sesudah melaksanakan 8 rakaat terus pulang... (termasuk jugak la aku..) huhu... 

Aku lebih selese dengan care sekarang... tidak terkejar2 dan tak memberatkan ... pada aku ni langkah yang baik oleh pihak masjid... tapi aku pelik dengan sesetgh jemaah.. setahu aku solat sunat terawih dilaksanakan paling kurang 8 rakaat.. tapi ade jugak yang buat 4 rakaat shj then terus balik.. taktau la mungkin die buat lagi 4 rakaat kat umah ke sbb nak balik cepat... (sile pk positive ye.. tak baik buruk sangke) boleh ke buat 4 rakaat je... aku pon tak pasti.. harap ade org boleh bg jawapan.. tapi tu la yang aku bace kat buku panduan solat sunat tu... ade jugak aku rujuk kat sini

Pada Zaman Rasulullah, solat sunat terawih dilaksanakan sebyk 8 rakaat shj supaya tak menimbulkan keberatan. Rujuk kat sini untuk lebih penjelasan lebih lanjut... tu pon dah menunjukkn minimun 8 rakaat... (sile betulkan kalu aku salah)

Malam td tazkirah bayk menyentuh tentang azab dan balasan Allah ke atas umatnye yang tidak melaksanaakan perintahNya.. tentang generasi mase kini.. tentang iman.. tentang amalan... Terasa insaf... Ya Allah lindungi la Allah dlm bimbingan Mu.. Antara surah2 yang ustaz tu sentuh dalam tazkirah  tu (kalu tak salah aku dgr) Surah Al - A'la, Al Baqarah, Thaariq.. (rujuk la tafsir Al - Quran ye tentang maksud ayat2 tu.. tu la yang aku buat) n ade lagi tapi aku tak ingat.. lagi satu.. ustaz ade ckp.. bulan ramadhan ni Allah makbulkan doa2 kite.. jd bykkn la berdoa.. Bile mase yang paling baik untuk berdoa??? iaitu waktu berbuke.. kalu berbuke tu selalunye kite bace doa berbuke n doa mkn je kan.. haaa lepas ni hawa sile la berdoa time berbuke..

Aku tulis ni sebenarnye untuk peringatan diri sendiri... takot terlupe... sambil2 tu share2... semoga terus diberi kekuatan untuk terus beribadah kpd Allah

You Might Also Like

2 comments