Broga Hill

Monday, June 25, 2012

I came, I saw, I conquered
Poyo dok??

Assalamualaikum.. last minute planning....  wan ajak pegi broga hill ngn budak2 bujang sahaje ok... so aku(+ adik aku) AE and None... mane Z.A or Yana??  kite ckp pasal yana dulu ye.. yana pg kursus kawen.. so die tak boleh join.. Z.A? susah sket nk ckp.. tapi mmng tergelak bile teringat die.. to b frank.. mmng kitorg tak ajak.. kenape? sbb sure punye dia bawak awek die/awek die nk ikot... walaupon die dah perli mcm2, kitorg senyap je.. especially wan.. sbb die dok sebelah Z.A... sbnrnye bukan la satu masalah kalu awek die nk ikot.. tapi ade la beberape perkare yng kitorg rase  emmm.. so abis kat sini je la huhuhu....

So ikot itinerary tak rasmi... berkumpul kat opis pukul 4 pagi... so aku plan dtg umah AE pukul 12 sbb takot terbabas tdo.. tapi aku rase ngntok sgt... pukul 10 lebih aku dah tdo memikirkan esok nk bgun awal.. dengan harapan AE akan bgn awl.. huhu.. aku sedar pukul 2 lebih... carik kasut n baju ape nak pakai.. then dalam pukul 3 aku kol AE... tak angkat.. 3 suku kol lagi... tak angkat.. pukul 3 lebih tak angkat... g mandi dulu la... pastu kejut adik aku.... sbb plan nk gerak dari umah kol 3.45 am.. lepas bersiap kol lagi AE.. baru angkat.. suare mamai.. huhuhu.. AEEE... baru terjage setelah brape kali kol.. huhu..  pastu kol pulak wan.. suare mamai.. tanye jam.. aiii... sume nye baru bgun ke?? mulut ni laju je nk ceramah.. mujur die kate 'tipu je.. aku dalam kete dah.. hehehe...' So aku kuar umah dalam b4 pukul 4am.. memikirkan AE yang confirm sampai lambat aku g singgah petronas isi minyak n pam tayar.. kot2 kete wan penuh leh bawak kete aku kan.... tapi harap2 tak lah.. 

Sampai je opis wan je ade... none tak smpai lagi.. rupenye None pon memikirkan AE yang mesti smpai lambat.. jadi die sempat layan bola dulu...none smpai beberape minit pas aku smpai.. kesimpulan AE smpai dalam kol 4.20 am... so kitorg gerak pukul 4.28 pagi.. smpai semenyih dalam pukul 5-5.15 am singgah McD.. lepas makan pegi petronas.. solat kat sane.. then trus gerak ke broga... smpai kat sane dalam pukul 6-6.10 am.


Dah lame tak makan breakfast set McD

Dah start nak mendaki...
pandai betul cine ni jual torch light n mineral water

Menyinggah beli torch light.. gelap ok...


cantik view

penatnye...
Mase ni hanye aku wan n adik aku yang smpai.. AE ngn None tak pasti kedudukan mereke time ni...sbb mase kitorg susur naik ke arah ala2 hutan tu mmng dah berpecah... None ngn AE jalan slow2..so aku bertiga ngn wan ngn adik aku dah kedepan dulu... lepas je dari hutan kecik tu...untuk naik ke puncak pertama agak curam jugak.... kalu naik jgn stop2.. naik je terus.. kalu stop nnti rase gayat... smpai je puncak pertama kitorg bertiga stop kejap.. rehat.. kol AE.. dorg masih belum naik puncak pertama.. mule2 decide nak tggu dorg.. tapi.. finally kitorg naik ke puncak ke2 dan bercadang jumpe dorg kat puncak ke2 nanti..

Wan aku n adik aku... Puncak ke 2
Selamat smpai puncak ke 2

Sampai je puncak ke2 rehat jap.. minum air.. tangkap gambar bagai sume.. huhu.. sgt teruje.. cantik betul view+sejuk ditiup angin... hehehe.. then kol AE n none tnye lokasi masing2.. Alhamdulillah masing2 selamat... so kitorg tggu korg kat puncak ke2 ni..



Setelah agak lame la jugak tggu  dorg akhir nye nmpak ae kat puncak pertama... mase die naik ke puncak kedue tu dia dah perasan kitorg dari bawah.. smbil lambai2.. ae senyum... Akhirnye AE smpai jugak..eh eh...??? Ae ngn sape tu.. hehe rupenye ade peneman... jgn risau kat sini masing2 saling membantu.. tak kesah la cine india melayu kenal ke tak kenal... masing2 tolong each other...

Puncak ke3?? huhu kitorg tak bercadang untuk naik ke puncak ke 3 sbb ramai sgt org kat sane.. selain faktor banyak batu2 n kawasan rate nye takde.. jd kitorg decide untuk stay kat puncak ke2 je... puas ambik gambar smbil tggu matahari naik... sgt cantik..


kat belakang tu adelah puncak ke 3.. wan kate ade nmpak org jatuh tergolek mase turun bukit tu... huhuhu

 


matahari dah start nk naik



Memandangkan keadaan cuaca yang tak mengizinkan.. kitorg cepat2 turun.. mase tu hujan renyai nk ke lebat... Mase turun dari puncak ke2 ok lagi..tak curam sgt.. rase nye time ni Ae cramp.. risau gak aku... huhuhu.. nasib ade mamat mat saleh tolong.... n ade gak pendaki lain yang nk bantu.. Alhamdulillah ok... huhuhu...



Turun dari puncak pertama
seperti yang dah diberi tahu awal2 td.. puncak pertama agak curam.... jadi kene hati2... kat bawah ni none tggu kitorg...


Kami n pelangi... tak nampak la pulak pelangi nye
selamat sampai kat kerete.. huhuhu... penat

OTW balik kitorg singgah umah makcik none... makcik nye peramah n tak lokek.. segan rase... bestnye.. kawasan umah die best.. terase dok kg.. ade pokok buah... aii merase makan durian.. hehehe masing2 bersile kat dapur.... huhuhu... pastu bile blik dapat pisang.. yeaaayyy2....

n sempat jugak kitorg tgk umah contoh kat semenyih.. aii bile la nak beli umah sendiri.. huhuhu


Nota kaki:
1. sampai sekarang pun Z.A masih perli2 kitorg.. hehehehe
2. byk gambar yg nk diupload tapi takdpt kerane beberape faktor.. ni pun ade yang aku rase tak sesuai untuk aku post... sbb tu byk gmbr aku je...huhuhu....
3. kalu nk g hiking.. make sure pakai kasut yang sesuai.. tanah kat sini licin+berdebu time kering.. lagi licin kalu hujan...
4. make sure prepare fizikal n mental b4 naik.. n yng penting hati2...
5. sediakan rm 2 untuk parking..
6. bawak air n torch light sendiri.. kalu tak mau bwk.. kat sini pon ade jugak jual...
7. kalu rajin bawa la tali.. ade part yang curam.. mngkin tali dapat membantu.. untuk kesenangan org lain gak..
8. ape lagi ek??? entah la.. tak ingt.. nanti kalu dah ingt aku update balik.. huhuhu

You Might Also Like

4 comments